sextoyland-woordenboek-met-seksuele-termen

Sekswoordenboek - Begrippen in makkelijke taal uitgelegd

Auteur: Julia Bronx

Julia Bronx

A

Anaal vingeren

Het stimuleren van de anus met de vingers. 

A-spot

De A-spot is een gevoelige plek die redelijk diep in de vagina ligt. Je kunt de plek stimuleren tijdens de penetratieseks, met je vingers of met een seksspeeltje. Bij stimulatie kun je vochtiger worden en diepe, intense orgasmes krijgen.

Aftrekken

Seksuele handeling waarbij de penis wordt gestimuleerd door op-en-neergaande bewegingen met de hand. Aftrekken wordt gebruikt tijdens masturbatie en seks met een ander.

Aftercare

Aftercare betekent dat je elkaar na de seks goed verzorgt. Dit wordt voornamelijk gebruikt binnen BDSM en helpt om de machtsbalans te herstellen.

Aids

Virusinfectie die afweercellen kapotmaakt, waardoor je weerbaarheid verdwijnt. Aids is het eindstadium van HIV. Ongeneeslijk maar wel behandelbaar.

Anale douche

Een anale douche is een hulpmiddel waarmee je de endeldarm kunt reinigen. Het werkt met een tuitje dat in de anus gaat. Door het waterreservoir in de anaal douche kun je de anus schoonspoelen.

Anale seks

Seks met anale penetratie of stimulatie.

Analingus

Analingus is een ander woord voor rimmen of baffen. Het betekent dat je de anus stimuleert met je lippen, mond of tong.

Androgynie

Androgynie betekent dat iemand zich niet mannelijk of vrouwelijk voelt. Iemand kan zich een beetje van beiden voelen of zich niet genoeg identificeren met één van de twee. Iemand kan mannelijke en vrouwelijke trekjes hebben.

Anticonceptie

Middelen die zwangerschappen voorkomen. 

Anticonceptiepil

Een pil die geslikt kan worden door vrouwen. Het verandert de hormoonhuishouding, waardoor het een betrouwbaar, maar zeer hormonaal anticonceptiemiddel is.

Anus oprekken

Het trainen van de anus door geleidelijk een grotere, langere of dikkere plug of dildo te gebruiken. 

Aseksualiteit

Een seksualiteit waarbij je je niet (of bijna niet) seksueel aangetrokken voelt tot andere mensen.

Abortuspil

Een pillenduo dat je tot maximaal 9 tot 10 weken na de eerste menstruatie of 7 tot 8 weken na de conceptie kunt slikken om de zwangerschap af te breken. De eerste pil zal een miskraam opwekken. De andere pillen zorgen ervoor dat de bevruchte eicel het lijf kan verlaten. De abortuspil kan alleen door een abortuskliniek, huisarts of ziekenhuis worden voorgeschreven.

Afrodisiaca

Middelen die invloed kunnen hebben op je potentie, libido en plezier in de slaapkamer.

↑ Naar het overzicht


B

Ball gag

Een ball gag is een seksspeeltje dat je in de mond kunt doen tijdens de seks. Hierdoor kun je niet meer praten en ga je veel kwijlen. Dit helpt bij het creëren van een grote machtsverhouding tijdens bdsm.

Ball stretcher

Ballstretchers zijn seksspeeltjes voor mannen die de balzak oprekken en/of langer maken (ball stretching).

BDSM

BDSM is een overkoepelende term voor bondage & discipline, dominantie & submissie en sadisme & masochisme.

Beffen

Beffen is een seksuele handeling waarbij de vagina wordt gestimuleerd met de mond, lippen of tong.

Bekkenbodemoefeningen

Oefeningen die je kunt doen om de bekkenbodemspieren te trainen. Deze spieren zijn onder andere belangrijk voor je continentie en intense orgasmes.

Bi-curious

De (seksuele) nieuwsgierigheid naar iemand van hetzelfde geslacht, zonder dat je denkt dat je homoseksueel bent.

Biseksueel

De seksualiteit waarbij je zowel op mannen als op vrouwen valt.

Blowjob

Een ander woord voor pijpen. Oftewel: iemand met een penis oraal bevredigen

Body count

Het aantal mensen met wie je seks hebt gehad.

Body positivity

Een beweging die de diversiteit en acceptatie van verschillende lichamen accepteert, omarmt en aanmoedigt. 

Body to body massage

Een massage waarbij je je lichaam gebruikt om de ander te masseren, niet (alleen) je handen.

Boner

Een ander woord voor erectie.

Bondage

Het beperken van iemands bewegingsvrijheid of zintuigen. Iemand vastbinden, een blinddoek omdoen of het laten dragen van een chastity cage zijn allemaal vormen van bondage.

Bottom

In homoseksuele relaties is de bottom degene die wordt gepenetreerd. Dit betekent niet dat iemand onderdanig is.

Breath control

Breath control is ook wel wurgseks. Het draait om tijdelijk minder lucht krijgen tijdens de seks.

Buttplug

Een seksspeeltje dat je passief in de anus kunt dragen. Je kunt hem dragen tijdens masturbatie, seks met een partner en zelfs overdag.

↑ Naar het overzicht


C

Cameltoe

De contouren van de schaamlippen zijn zichtbaar door kleding. Soms gebeurt dat per ongeluk, soms wordt het juist sexy gevonden.

Camagra

Een middel dat helpt bij het krijgen of behouden van een erectie. Het is niet hetzelfde als Viagra & Kamagra.

Chastity cage

Betekent kuisheid. In de fetishwereld gaat het vaak om een kuisheidsgordel of -kooi die voorkomt dat iemand zichzelf kan aanraken of een erectie kan krijgen.

Cisgender

Cisgender omschrijft iemand die zich identificeert met het geslacht waar hij of zij mee is geboren.

Clit piercing

Een piercing in het kapje van de clitoris. Sommige mensen vinden het mooi, anderen kiezen het omdat het de gevoeligheid kan vergroten.

Clitoris

Een klein en heel gevoelig deel van de vulva. Het heeft veel zenuwuiteinden en het stimuleren van de clitoris is erg lekker volgens veel vrouwen.

CMNF

Clothed male, naked female is een fetish waarbij je opgewonden raakt door een naakte partner, terwijl je zelf wel gekleed bent.

Cock and ball torture 

Een seksuele handeling waarbij de ballen en penis op een gecontroleerde manier worden gepijnigd. CBT is vaak een onderdeel van BDSM. 

Cockring

Een ring die om de penis wordt gedragen. Hij houdt het bloed op de plek en zorgt ervoor dat een erectie langer blijft en het gevoel intenser kan worden.

Condoom

Klassiek voorbehoedsmiddel. Een dun hoesje dat direct contact tussen de twee geslachtsdelen voorkomt. Hierdoor zijn beiden beschermd tegen soa's en ongewenste zwangerschappen.

Toestemming om iets (seksueels) te doen. Het betekent dat iedereen echt wil meedoen, zonder druk. Twijfel je of iets wel consensueel is? Controleer het voordat je verdergaat.

Cosplay

Verkleden als een personage, bijvoorbeeld uit een film, game of situatie. In bed wordt het vaak gebruikt als speels of spannend rollenspel.

Cougar

Een onafhankelijke oudere vrouw die zich romantisch of seksueel aangetrokken voelt tot jongere mannen.

Creampie

Wanneer iemand in iemand anders klaarkomt zonder condoom, en het sperma zichtbaar uit de vagina of anus naar buiten komt.

Cross-dressing

Het dragen van kleding die meestal bij een ander geslacht hoort. Dat kan spannend, bevrijdend of gewoon prettig aanvoelen.

Cuckold/cuck

Een man die het opwindend vindt om te zien hoe zijn partner seks heeft met iemand anders.

Cuckquean

De vrouwelijke versie van een cuckold. Ze geniet ervan om te zien hoe haar partner seks heeft met iemand anders.

Cumshot

Een cumshot is een explosief orgasme van de man, waarbij het sperma uit de penis schiet. Dit wordt vaak uitgebeeld in porno.

↑ Naar het overzicht


D

Daddy

Daddy is het Engelse woord voor vader, maar wordt vaak gebruikt als opwindende term voor een dominante man.

Daddy kink

Een voorkeur voor een dominante, verzorgende of controlerende partner, vaak in een rollenspel. Het draait om macht en vertrouwen, niet om leeftijd of het seksualiseren van letterlijke vaders.

Deepthroat

Een vorm van pijpen waarbij de penis zo ver mogelijk in de keel gaat.

Demiseksueel

Iemand die demiseksueel is, ervaart alleen seksuele aantrekking nadat er een sterke emotionele connectie is opgebouwd. Seksuele interesse komt vaak later.

Dilatatieset

Een set met verschillende maten staven waarmee je kunt penetreren. Het wordt gebruikt voor medische redenen. Bijvoorbeeld bij vaginisme of na een transitie. Het helpt de vagina om soepeler en flexibeler te blijven, zodat penetratie met vingers, penis of speeltjes minder pijnlijk of ongemakkelijk is.

Dilator

Een dilator voor mannen is een gladde staaf die in de plasbuis gaat. Hier zitten veel zenuwen, waardoor het erg prikkelend is volgens mannen. Een dilator voor de plasbuis wordt meestal als pijnlijk ervaren en gebruikt tijdens een SM-spel.

Dirty mind

Iemand die in bijna alles wel een dubbele bodem hoort. Grappig, een beetje speels en vaak onschuldig.

Dirty talk

Seksueel praten tijdens de seks. Dit kan op veel verschillende manieren. "Daddy" is bijvoorbeeld een populaire term.

Discipline

Binnen BDSM betekent dit dat er regels of afspraken zijn en dat iemand de leiding neemt. Een voorbeeld van discipline is straf: als iets niet goed (genoeg) is uitgevoerd door de sub wordt deze gestraft.

Dominantie

De rol waarbij iemand de leiding heeft in bed of tijdens BDSM. Hoe dominant deze persoon is, hangt natuurlijk af van je eigen voorkeuren.

Dominatrix

Een vrouw die de dominante rol speelt. Ze neemt de controle over, geeft opdrachten en bepaalt het tempo — vaak binnen kinky of rollenspelsettings.

Domspace

De mentale staat waarin een Dominant tijdens een sessie zit: gefocust, kalm en helemaal “aanwezig” in het spel. Vergelijkbaar met een soort flow of trance.

Dom/sub

Afkorting voor dominante (dom) en onderdanige partner (sub). Een dynamiek waarbij de één de leiding heeft en de ander zich vrijwillig overgeeft.

Doorbraakbloeding

Een lichte bloeding tussen twee menstruaties in, vaak door hormonale schommelingen of anticonceptie. Heel normaal en meestal onschuldig.

Dickpick

Een foto van een piemel. Wordt voornamelijk gedeeld op Snapchat.

Dildo

Een speeltje zonder vibratie, bedoeld voor penetratie. Je hebt ze in alle vormen en maten: van realistisch tot creatief.

Doggystyle

Een seksstandje waarbij de één op handen en knieën zit en de ander van achteren penetreert. Zorgt vaak voor diepe stimulatie en kan zowel ruig als zacht gebeuren.

Down under

Een speelse term voor je geslachtsdeel.

Droogneuken

Tegen elkaars geslachtsdelen schuren met kleding of ondergoed aan.

Dubbele penetratie (DP)

Anale en vaginale penetratie op hetzelfde moment,

Dyspareunie

Dyspareunie betekent pijn voor, tijdens of na de seks. Het kan bij zowel mannen als vrouwen voorkomen en de locatie van de pijn kan variëren. Bijvoorbeeld de onderbuik, schaamlippen of clitoris.

↑ Naar het overzicht


E

Edging

Orgasmes uitstellen door stimulatie te stoppen als je bijna klaarkomt. Dit traint je uithoudingsvermogen én maakt je orgasme nog intenser.

Ejaculatie

Zaadlozing.

Electroplay

Seks met speciale elektrospeeltjes. Deze zorgen voor intense, diepe en soms pijnlijke stimulatie.

Erogene zone

Plaatsen op je lichaam die extra gevoelig zijn voor aanraking. Denk aan nek, tepels of de dijen.

Erotiek

Alles wat spannend en opwindend is; zowel seksueel als sensueel verlangen. Fantasie en flirten vallen hier ook onder.

Erotische massage

Een massage die gericht is op opwinding. Vaak met extra aandacht voor erogene zones.

Erectie

Wanneer de penis stijf wordt.

Erectiepomp

Een hulpmiddel dat de penis voller laat aanvoelen door vacuüm te zuigen. Wordt soms gebruikt voor plezier of extra stevigheid.

Erectiestoornis

Stoornis waarbij het lastig is om een erectie te krijgen of te behouden. Dit kan een tijdelijk of permanent probleem zijn.

Escort

Iemand die tegen betaling gezelschap biedt. Dat kan sociaal zijn, maar ook seksueel, afhankelijk van de afspraken.

Exhibitionisme

Het opwindend vinden om jezelf te laten zien of bloot te stellen. Kan fantasie of echt zijn, maar altijd met respect voor de ander.

↑ Naar het overzicht


F

Face-sitting

Wanneer iemand op het gezicht van de partner gaat zitten voor orale stimulatie.

Facial

Een facial betekent dat iemand ejaculeert op het gezicht van iemand anders. 

Fappen

Fappen is een ander woord voor afrekken. 

Femdom

Een dynamiek waarbij de vrouw de dominante rol speelt in seks of BDSM. Ze neemt de leiding en bepaalt het tempo en/of de regels.

Findom

Spel waarbij iemand financieel wordt gedomineerd. De submissive geeft geld of cadeaus aan de dominante persoon.

Feromonen

Subtiele geurtjes die je lichaam van nature afgeeft en die anderen seksueel kunnen aantrekken. Je merkt het vaak niet bewust, maar het kan je aantrekkingskracht of opwinding vergroten.

Fetish/fetisj

Iets specifieks waar je extra opgewonden van raakt, zoals voeten, latex of specifieke kleren. Kan een klein extraatje zijn of het hele seksuele spel bepalen.

Fetish feest

Een feestje waarbij mensen hun fetishkleding dragen, zoals latex of lak. Het draait om plezier, kinky sfeer en de ervaring.

Figging 

Seksuele handeling waarbij de anus of vagina wordt gepentreerd met een stukje gember. Dit zorgt voor een branderig of tintelend gevoel dat als erotisch wordt ervaren.

Flinta

Flinta is een Duitse verzamelnaam voor vrouwen, lesbiennes, non-binaire personen, agender personen, intersekse personen en transpersonen.

Flirten

Speels aandacht geven of ontvangen, vaak met een seksuele of romantische lading. Het is een manier om interesse te tonen of spanning op te bouwen.

Footjob

Stimulatie van de penis met de voeten. Kan opwindend zijn voor beide partners en is een vorm van fetisjspel.

French kiss

Tongzoenen, kus waarbij je je tong gebruikt om de mond van de ander te stimuleren. Intiem, opwindend en een klassieker in voorspel.

Friends with benefits/FBW

Een vriendschap zonder strings, maar met seks.

Frot

Een seksuele handeling waarbij twee mensen hun geslachtsdelen over elkaar heenwrijven zonder penetratie. Bijvoorbeeld twee mannen die hun penissen langs elkaar wrijven.

Fuckboy

Iemand die vooral op losse seksuele contacten uit is en vaak geen interesse heeft in een serieuze relatie, maar dit soms anders voordoet.

Fuckbuddy's

Mensen die geen romantische relatie hebben, maar wel seks hebben.

Fisting

Seksuele handeling waarbij een hele hand (of delen daarvan) in de vagina of anus wordt ingebracht. Vraagt veel glijmiddel, voorbereiding en vertrouwen.

↑ Naar het overzicht


G

Gangbang

Seks in groepsverband. Eén iemand heeft seks met meerdere mensen op hetzelfde moment of vlak achter elkaar; de rest heeft geen seks met elkaar.

Gaping

Het openblijven van de anus of vagina, vaak tijdens of na penetratie.

Genderdysforie

Het gevoel dat je je niet prettig voelt in het geslacht dat je bij geboorte hebt gekregen. Het kan invloed hebben op seksualiteit en zelfbeeld.

Genderfluid

Iemand wiens genderidentiteit kan wisselen, bijvoorbeeld van dag tot dag of per situatie.

Genitaliën

De geslachtsdelen van iemand, zoals penis, vagina, clitoris of scrotum.

Glijmiddel

Vloeistof die wrijving vermindert tijdens seks of bij het gebruik van speeltjes. Verkrijgbaar in water-, siliconen- of oliebasis.

Glory hole

Een opening in een wand waardoor iemand seksueel contact kan hebben zonder de persoon tegenover zich te zien. Wordt vaak gebruikt in specifieke seksuele settings of in porno

Golden shower

Seksueel spel waarbij iemand urineert op de ander of erin betrokken wordt. 

Gooning

Gooning is een vorm van seksuele beleving waarbij je jezelf bewust laat opgaan in langdurige opwinding waarbij het orgasme niet het doel is, maar het verlengen van het moment ervoor.

Grindr

Een populaire dating-app voor homoseksuele, biseksuele en queer mannen, vaak gebruikt voor daten of casual seks.

Groepsseks

Seks waarbij meerdere mensen tegelijk deelnemen. Kan variëren van drie personen tot een groter gezelschap.

G-spot

Een gevoelig plekje in de vagina dat bij stimulatie voor veel vrouwen extra opwinding en soms een intens orgasme kan geven. Wetenschappers zijn het er nog niet over eens of iedere vrouw hem heeft.

↑ Naar het overzicht


H

Handjob

Handjob is een ander woord voor aftrekken. Zowel masturbatie als het aftrekken van een partner.

Happy ending

Als een erotische massage eindigt met een orgasme, een happy ending dus ;-).

Hentai

Japanse animatieporno in anime-stijl. Bekend om fantasierijke verhalen en visuele stijl.

Heteroflexibel

Iemand die vooral hetero is, maar openstaat voor seksuele ervaringen met hetzelfde geslacht.

Heteroseksueel

Aangetrokken tot mensen van het andere geslacht.

Hickey

Zuigzoen.

High-class escort

Een dure escort die breed inzetbaar is. Ze zijn goed gemanierd, vriendelijk, classy en representatief. Daarom worden ze naast seks ook ingezet voor andere doelen, zoals werkfeesten, borrels of leuke dates.

HIV

Een virus dat het immuunsysteem aantast en kan leiden tot aids. Met medicijnen is het goed te behandelen en in sommige gevallen zelfs niet meer overdraagbaar.

Holebi

Holebi is de Vlaamse parapluterm voor de drie seksualiteiten: homoseksueel (ho), lesbisch (le) en biseksueel (bi).

Homoseksueel

Aangetrokken tot mensen van hetzelfde geslacht.

Hookup

Een losse, vaak eenmalige seksuele ontmoeting zonder vaste relatie.

Hormonen

Stoffen in je lichaam die invloed hebben op emoties, energie en lust.

↑ Terug naar boven


i

Impotentie

Moeite om een erectie te krijgen of te behouden. Kan tijdelijk zijn en komt bij veel mannen wel eens voor.

Infatuatie

Een sterke aantrekkingskracht of verliefdheidsgevoel. Vaak intens, spannend en soms wat overweldigend.

Intersekse

Iemand die geboren is met lichamelijke kenmerken van zowel mannen als vrouwen. Kan invloed hebben op geslacht en seksuele beleving.

Intimiteit

Dichtbij elkaar zijn op een emotioneel of lichamelijk niveau. Knuffelen, strelen of samen tijd doorbrengen valt hier ook onder.

↑ Naar het overzicht


J

Jelqing

Jelqing is een handmatige techniek waarbij je de penis ritmisch masseert en “melkt”.  Door dit regelmatig toe te passen, wordt het weefsel van de penis gestimuleerd, wat theoretisch kan bijdragen aan een lichte vergroting in lengte of omtrek.

Jockstrap

Ondergoed dat vaak wordt gedragen bij sport, maar ook populair is in fetisj- en kinky context. Het geeft steun en veel mensen vinden het sexy.

Juice

Een informele term voor sperma of andere seksuele lichaamsvloeistoffen. Wordt soms gebruikt in fantasie of slang binnen seksuele context.

↑ Terug naar boven


K

Kamasutra

Een klassiek hindoeïstische gids met tips over liefde, seks, intimiteit en (persoonlijke) groei. Het gaat om plezier, variatie en verbinding tussen partners.

Kegel oefeningen

Oefeningen voor de bekkenbodemspieren. Helpen bij controle van de bekkenbodemspieren en intensere orgasmes.

Keyholder

Iemand die de sleutel van een chastity belt of lock beheert. Vaak onderdeel van een dominante/submissieve dynamiek.

Kink

Extra opgewonden worden van iets wat niet past binnen standaard seks. Bijvoorbeeld speciale kleding of een bepaalde handeling, zoals mouth spitting.

Kinky lingerie 

Lingerie die geassocieerd wordt met fetish, zoals lak, leer of latex.

Klit

Afkorting van clitoris.

Koperspiraal

Een anticonceptiemiddel zonder hormonen dat in de baarmoeder wordt geplaatst. Beschermt tegen zwangerschap, maar kan ook invloed hebben op menstruatie.

Kringspier

Een ronde spier die een "gat", zoals de anus, afsluit.

Kussen

Elkaar aanraken met de lippen. Kan romantisch, speels of seksueel opwindend zijn.

Klysma

Een vloeistof die via de anus wordt ingebracht om de darmen te reinigen. Kan gebruikt worden om de anus te reinigen voor de anale seks.

↑ Naar het overzicht


L

Lap dance

Een erotische dans voor een partner of in een club. Vaak dichtbij iemand en meestal met aanrakingen.

Lingerie

Sexy ondergoed voor vrouwen of mannen dat de seks of het voorspel spannender kan maken.

Lingerie party

Feest waarbij mensen sexy lingerie dragen en elkaar bewonderen. Dit is geen seks- of fetishfeest, maar veel milder.

Lingam massage

Tantrische massage voor de man.

Light BDSM

Zachte of speelse vormen van BDSM, zoals lichte bondage, discipline of dominantie.

Libido

Zin in seks, geslachtsdrift of verlangen.

Latex

Materiaal dat vaak wordt geassocieerd met fetish. Het wordt gebruikt voor kleding, handschoenen of seksspeeltjes.

Leer

Materiaal dat populair is in fetish en BDSM, bijvoorbeeld voor kleding, harnassen of riemen.

Lust

Seksueel verlangen of opwinding.

↑ Naar het overzicht


M

Massage kaars

Kaars die smelt tot verwarmde olie. Ideaal voor een erotische massage.

Masochisme

Genot ervaren door gepijnigd of vernederd te worden.

Masturbator

Seksspeeltje voor mannen waarmee ze kunnen aftrekken. Kan bijvoorbeeld een sleeve, stroker of pop zijn.

Masturberen

Zelfbevrediging: masturberen betekent jezelf seksueel bevredigen.

Menopauze

Periode waarin de menstruele cyclus stopt. De gemiddelde leeftijd voor de menopauze is 51 jaar.

Menstruatie

Een maandelijkse bloeding bij vrouwen. Het is onderdeel van de menstruele cyclus, die wordt geregeld door hormonen. 

Menstruatiecup

Siliconen of rubberen cup die menstruatiebloed opvangt. Wordt ook weleens gebruikt door mensen met een menstruatiefetish.

Milf

Aantrekkelijke vrouw van middelbare leeftijd: mother i'd like to fuck.

Missionaris

Seksuele positie waarbij één partner bovenop ligt, gezicht naar gezicht. Klassiek, intiem en populair bij koppels.

Monogamie

Relatievorm waarbij je één vaste seksuele of romantische partner hebt.

Morning after pil

Een hormoonrijke pil die je tot 72 uur na de conceptie kunt slikken om een zwangerschap vroegtijdig af te breken. 

↑ Naar het overzicht


N

Natte droom

Klaarkomen in je slaap, vaak door een seksuele droom.

Neuken

Seks met penetratie.

Nipple clamp

Klemmetje dat op de tepels wordt gezet voor extra stimulatie.

Nipple play

Spelen met of het prikkelen van de tepels.

Non-binair

Iemand die zich niet (alleen) man of vrouw voelt.

Nude

Nude is een ander woord voor naaktfoto.

Nuru massage

Japanse erotische body to body massage.

↑ Naar het overzicht


O

Oestrogeen

Belangrijk vrouwelijk hormoon dat invloed heeft op cyclus, libido en stemming.

Onanie

Oude term voor zelfbevrediging of masturbatie.

One-night stand (ONS)

Eenmalige seks met iemand, zonder relatie of verdere verwachtingen.

Only fans

Een populair socialmediaplatform dat voornamelijk wordt ingezet door influencers en pornosterren om seksuele content of porno te publiceren.

Open relatie

Relatie waarin partners hebben afgesproken ook seks of intimiteit met anderen te mogen hebben.

Orale seks

Stimulatie van geslachtsdelen met de mond of tong. Zoals pijpen of beffen.

Orgasme

Het hoogtepunt van seksuele opwinding, waarbij de bekkenbodemspieren ritmisch samentrekken. Bij mannen gaat dit meestal gepaard met ejaculatie (zaadlozing).

Overgang

Periode waarin de menstruele cyclus stopt en hormonen langzaam veranderen. Gemiddeld begint de overgang op 46-jarige leeftijd in Nederland.

Overspel

Overspel is vreemdgaan: seks of een andere vorm van intimiteit met iemand anders, tegen de afspraak met de partner in.

Ovulatie

Moment in de cyclus waarop een eicel vrijkomt; dit is de vruchtbare periode van de maand.

↑ Naar het overzicht


P

Partnerruil

Wanneer twee koppels van seksuele partners wisselen, meestal tijdens swingen of een sexparty.

Paypig

Een onderdanige man die het opwindend vindt om financieel gedomineerd te worden door een vrouw.

Pegging

Seks waarbij een vrouw een man of een andere vrouw penetreert met een voorbinddildo.

perineum

Het gebied tussen het geslachtsdeel en de anus. 

Pijpen

Orale stimulatie voor een man.

Polyamorie

Relatievorm waarbij je openstaat voor meerdere liefdesrelaties tegelijk.

Panseksueel

Aangetrokken tot mensen, ongeacht hun geslacht of gender.

Poppers

Vluchtige stof die kort wordt geïnhaleerd om spieren te ontspannen en seksgevoel te versterken. Het wordt veel gebruikt bij anale seks om de kringspier te ontspannen.

Porna

Seksuele (video)content, speciaal gemaakt om vrouwen op te winden.

Porno

Seksuele (video)content, gemaakt om je op te winden.

Priapisme

Een langdurige en pijnlijke erectie die niet vanzelf verdwijnt.

Prostaat massage

Stimulatie van de prostaat via de anus. Dit is heel lekker voor mannen.

Prostaat stimulator

Seksspeeltje dat de prostaat gericht stimuleert.

P-spot

De P-spot is een plekje in de anus waarop je de prostaat kunt voelen. Deze ligt niet in de anus, maar kun je dus voelen in de anus. Dit is intens en heel stimulerend voor mannen.

PrEP

Medicatie die het risico op hiv-besmetting sterk verlaagt.

Puppy play

BDSM-spel waarbij iemand de rol van een hond aanneemt, met speels of onderdanig gedrag.

↑ Naar het overzicht


Q

Queefing

Lucht die uit de vagina ontsnapt tijdens of na penetratie, soms met geluid.

Queer

Overkoepelende term voor mensen die zich niet aan een specifiek label willen binden.

Quickie

Korte, snelle seks of seksuele handeling.

Quickswap

Snelle wissel van rollen of partners tijdens een BDSM- of kinksessie. Bijvoorbeeld tussen de dom en sub.

Quivering

Beving of trilling van het lichaam door seksuele opwinding of tijdens een orgasme.

↑ Naar het overzicht


R

Red-light district

Wijk in Nederland (de Wallen) waar sekswerkers en erotische bedrijven erg actief zijn.

Reverse cowgirl

Seksstandje waarbij de persoon met penis op zijn rug ligt. De ander gaat bovenop met haar of zijn rug richting de partner.

Rimmen

Een vorm van anale seks waarbij de anus wordt gestimuleerd met de lippen, mond of tong.

Roleplay

Spel waarbij partners een rol aannemen, zoals CEO/assistent of dokter/patiënt, voor seksuele opwinding.

Rope bondage

Binden van de partner met touwen als onderdeel van BDSM-spel.

Rainbow kiss

Kus waarbij sperma en menstruatiebloed gecombineerd in de mond worden gedeeld.

Ruige seks

Seks met hardere aanrakingen, stoten of dominante handelingen; vaak met veel passie en intensiteit.

↑ Naar het overzicht


S

Sadisme

Opgewonden raken van het pijnigen of vernederen van iemand anders.

Sadomasochisme (SM)

Seksueel spel waarbij plezier wordt gehaald uit pijn, macht en overgave, in zowel dominante als onderdanige rollen.

Safe word

Afgesproken woord om de seks meteen te stoppen. Een safe word wordt voornamelijk gebruikt binnen BDSM.

Scharen

Lesbisch standje waarbij twee vrouwen hun vulva's langs elkaar wrijven voor stimulatie.

Sexparty

Feest waarbij er een erotische sfeer hangt. Erotische feesten geven vaak ook de mogelijkheid om seks te hebben in speciale ruimtes.

Sexting

Seksueel getinte berichten, foto’s of video’s sturen via telefoon of app.

Shibari 

Japanse kunst van touwbondage. Hierbij worden patronen en knopen gebruikt om het lichaam op een esthetische en sensuele manier vast te binden.

Smegma

Natuurlijke afscheiding die onder de eikel kan blijven zitten bij slechte hygiëne.

Snowballing

Wanneer iemand in de mond klaarkomt en partners daarna zoenen, waardoor sperma wordt gedeeld.

Spanking

Slaan op de billen. Dit kan met de hand, een zweep, paddle of flogger.

Striptease

Erotisch uitkleden voor een partner of publiek.

Submissie / Sub

Onderdanige partner die de overgave geeft aan de dominante partner.

Sugar baby

Vaak een jonge, aantrekkelijke vrouw die in ruil voor geld of andere giften liefde geeft. De meeste sugar baby's daten, hebben intensief contact en sommigen hebben ook seks met hun sugar daddy.

Sugar daddy/suikeroom

Een onafhankelijke, vaak welvarende man die een jongere vrouw betaalt voor aandacht, liefde, dates en soms seks.

Switch

Iemand die zowel dominante als onderdanige rollen kan aannemen in BDSM of kinky spel.

Swingen

Seks met meerdere partners of ruilen van partners in een gecontroleerde omgeving. Bijvoorbeeld een swingersclub of (privé) feestjes.

Squirten

Vloeistof die uit de vagina kan komen bij intense g-spot stimulatie.

Soa

Seksueel overdraagbare aandoening, zoals chlamydia of gonorroe.

Soa-test

Een test waarmee je kunt controleren of je een soa hebt.

↑ Naar het overzicht


T

Tantra

Oude Indiase praktijk waarbij seksualiteit, meditatie en yoga worden gebruikt om bewustzijn en intimiteit te vergroten. Het draait om beleven en in het moment zijn, niet alleen om seksueel genot of klaarkomen.

Teasing

Seksueel plagen of prikkelen om opwinding op te bouwen.

Testosteron

Mannelijk hormoon dat invloed heeft op libido, spieren en geslachtskenmerken.

Toompje

Ander woord voor voorhuid.

Tongen

Orale stimulatie of kus met de tong tijdens intimiteit.

Top

In homoseksuele koppels: degene die bovenop gaat en dus penetreert.

Toys

Seksspeeltjes.

Transgender

Iemand wiens genderidentiteit anders is dan het geslacht bij de geboorte.

Transitie

Proces waarbij iemand medische, sociale of juridische stappen neemt om het geslacht te veranderen.

Trio

Seks met drie mensen tegelijk.

↑ Naar het overzicht


U

Uitstrijkje

Medisch onderzoek waarbij er wat cellen van de baarmoedermond worden afgenomen. Zo kunnen ze zien of er iets afwijkt en ingrijpen als nodig.

Urethra

Urethra is een mooi woord voor de plasbuis.

Utheral play

Seksuele stimulatie van de plasbuis. Bijvoorbeeld met een dilator.

↑ Terug naar boven


V

Vaginale afscheiding

Natuurlijke vloeistof die uit de vagina komt. Het helpt bij de reiniging en bescherming van de vagina.

Vaginale droogheid

Dit betekent dat de vagina minder vocht produceert. Dat kan vervelend zijn tijdens de seks.

Vaginisme

Een conditie waarbij de bekkenbodemspieren onvrijwillig aanspannen, waardoor penetratie heel pijnlijk of zelfs onmogelijk kan worden. Dit geldt niet alleen voor seks; ook een vinger of tampon kan heel pijnlijk zijn. 

Vanilla seks

Normale seks zonder kinks, fetisjes of bijzonderheden.

Vingeren

Seksuele handeling waarbij je de vagina of anus stimuleert met de vingers.

Voetfetish

Opgewonden raken van het

Voorbehoedsmiddel

Middelen om zwangerschap of soa's te voorkomen, zoals een condoom.

Voorspel

Seksuele handelingen die helpen om de opwinding te vergroten voor de penetratie.

Vrijen

Seks hebben. Vaak een combinatie van verschillende seksuele handelingen, waaronder penetratieseks.

Vulva

Uitwendige vrouwelijke geslachtsdelen, inclusief clitoris, schaamlippen en ingang vagina.

Vibrator

Seksspeeltje dat trilt en verschillende erogene zones kan prikkelen.

Voyeurisme

Opgewonden raken door te kijken hoe andere mensen seks hebben.

↑ Naar het overzicht


W

Webcamseks

Online seks waarbij je gebruikmaakt van een webcam om te communiceren.

Wetlook

Een wetlook heeft de uitstraling van volledig natte kleding door glans.

↑ Naar het overzicht


X

X rated content

Content die alleen geschikt is voor volwassenen... ;-)

↑ Naar het overzicht


Y

Yoni

Een vorm van een tantrische massage voor haar. Hierbij ligt de nadruk op het vrouwelijk lichaam en dus onder andere de vulva.

Yoni ei

Een yoni ei is een vagina eitje van edelsteen. Je kunt hem dragen om je bekkenbodemspieren te trainen.

↑ Naar het overzicht


Z

Zeester

Standje waarbij de ontvanger stil ligt, meestal op de rug.

Zuigzoen

Donkere plek op de huid die ontstaat door zuigen op de huid; ook wel ‘hickey’ genoemd.

Zuigen

Seksuele handeling waarbij met de mond of lippen wordt gezogen voor stimulatie, bijvoorbeeld bij orale seks.

↑ Naar het overzicht

Julia Bronx
Julia Bronx
Producttester en redacteur seksuele wellness

Julia Bronx is sinds 2022 producttester en redacteur seksuele wellness bij Sextoyland. Dankzij haar jarenlange ervaring als winkelmedewerkster bij de fysieke sexshop Taboo Trendy Lifestyle Center in Emmen, heeft ze een scherp oog ontwikkeld voor wat klanten écht belangrijk vinden: veiligheid, materiaalgebruik en een eerlijk advies. Ze informeert lezers bij het ontdekken van nieuwe seksuele ervaringen, met een specifieke focus op de hygiëne van seksspeeltjes en een gezonde benadering van seksualiteit.

Specialismen:

  • Realistische kijk op seksualiteit
  • Expertise in het testen van seksspeeltjes
  • Specialist in lichaamsvriendelijke materialen en hygiëne
  • Focus op het toegankelijk maken van nieuwe ervaringen voor partners
  • Het vertalen van technische specificaties naar begrijpelijk gebruikersadvies

Ervaring:

  • 2022 - heden: Producttester en redacteur seksuele wellness bij Sextoyland
  • 2018 - 2022: Winkelmedewerkster bij Taboo Trendy Lifestyle Center te Emmen

Bekijk alle auteurs van Sextoyland.nl.

Buttplug Hole Expander Buttplug Hole Expander
169,95
  • Max. diameter: 10.5 cm
  • Kleur: Zilver
  • Invoerdiepte: 8 cm

Morgen in huis Op werkdagen voor 22:30 besteld, morgen in huis.

L.A. Pump Buddy 2-Way Connector -Transparant-135506-1.jpg L.A. Pump Buddy 2-Way Connector -Transparant
82,95
  • Totale lengte: n.v.t.

Morgen in huis Op werkdagen voor 22:30 besteld, morgen in huis.

Kiotos Masturbator Vagina & Anus NR11 - Lichte Huidskleur Kiotos Masturbator Vagina & Anus NR11 - Lichte Huidskleur
89,95
  • Totale lengte: 22 cm
  • Uitvoering: Vagina en anus
  • Buigzaam: Ja

Morgen in huis Op werkdagen voor 22:30 besteld, morgen in huis.

Kiotos  Masturbator Dildo & Anus NR20 - Lichte Huidskleur
- 17%
Kiotos Masturbator Dildo & Anus NR20 - Lichte Huidskleur
119,95 99,95
Je bespaart €20,00
  • Totale lengte: 21.5 cm
  • Uitvoering: Anus en penis
  • Buigzaam: Ja

Morgen in huis Op werkdagen voor 22:30 besteld, morgen in huis.

Tepel en Clitoris Pomp Set met Cilinders - Temptasia
- 24%
Tepel en Clitoris Pomp Set met Cilinders - Temptasia

(1)

50,95 38,95
Je bespaart €12,00
  • Merk: Blush
  • Kleur: Transparant
  • Materiaal: Acryl

Morgen in huis Op werkdagen voor 22:30 besteld, morgen in huis.

belco-chat

Dit product is toegevoegd aan je winkelwagen!

Doorgaan naar afrekenen